× Budgivning har avslutats på detta objekt.

Terrängbil m/42 SKP Samlarobjekt Endast 379 mil Går bra

Utrop Ä42
Reservationspris ej uppnått
Listning Bild
Minsta budhöjning 3 000 kr
Nuvarande pris 73 000 kr 6 402,10
Köp direkt-pris 0 kr
Adm/inropsavgift 3 000 kr (exkl 25% avdragsbar moms)
Nuvarande pris 73 000 kr ( )
Köp direkt-pris 0 kr
Adm/inropsavgift 3 000 kr (exkl 25% avdragsbar moms)
Minsta budhöjning 3 000 kr
Vi säljer eller köper - kontakta oss!

Går bra motor och låda bromsar ok. Stått på kviberg som museum objekt i ca 20 År. Bilen har ej registrerings möjligheter. Säljes som samlar och museum bil. Kvibergsstripsen kommer att tas bort.

Med stridsvagnarnas ökade rörlighet under slutet av 1930-talet hade infanterisoldaterna fått svårt att hålla jämna steg, likaså hade artilleriets inverkan på slagfältet uppmärksammats varför splitterskydd stod högt på kravlistan. Eftersom det rådde brinnande krig fanns inga möjligheter att anförskaffa fordon genom köp utomlands, varför KAFT 1941 uppdrog åt AB Landsverk att rita ett fordon baserat på kronans vanliga lastbilar. Pansarkarosserna levererades från LandsverkBröderna Hedlund och KMV till Volvo (100 exemplar) och Scania-Vabis (300 exemplar, varav endast 262 godkändes för leverans på grund av att svetsfogarna till en början sprack, detta avhjälptes slutligen med en kombination av mjukhärdning av plåtarna och ugnar stora nog att rymma en hel kaross så spänningarna kunde värmas bort) för montering på respektive chassi (Volvo TLV 141/Scania-Vabis F10).

De första KP-bilarna levererades till P 1 mot slutet av 1944, SKP (Scania Karosseri Pansar) anlände 9 november och VKP (Volvo Karosseri Pansar) fem dagar senare, 14 november. Dessa skapelser blev snabbt kända bland soldaterna som "likkistan" på grund av dess utpräglade form. 1960 skickades 11 SKP till FN-bataljonen i Kongo, där de deltog i striderna i och kring Elisabethville. Deras användbarhet gjorde att FN köpte in ytterligare 15 fordon som tilldelades de irländska och indiska bataljonerna. 1970 utgick VKP som överskott medan SKP som prövats i FN-tjänst behölls. SKP användes även av FN-styrkan på Cypern fram till maj 1978, där lokalbefolkningen respektfullt omnämnde dem som "De vita elefanterna" (White elephants). Dessutom hade polisen tillgång till minst 64 KP-bilar som kuppförsvar i perioden 1968–1981. I början av 1970-talet överfördes de sista fordonen till Gotlands regemente (P 18), där regementschefen överste Lars-Erik Wahlgren med små medel fick dem uppgraderade till sin slutliga form. 11 st av dessa tgbil m/42 E SKPF placerades på Livgardets dragoner (K 1) i Stockholm som förstärkning av kuppförsvaret där.

  • Bensin 4cyl
  • 379 mil
  • 115hk
  • Vikt 8500kg
  • Längd 6,90 m
  • Bredd 2,30 m
  • Bytt till elektrisk bränslepump orginal följer med
  • Däck ok skick
Produktionshistoria
Tillverkare Scania-Vabis
Specifikationer
Vikt 8 500 kg
Längd 6,90 m
Bredd 2,30 m
Höjd 2,90 m
   
   

Pansar 8-20 mm
   
   
Motor Scania 402/1 
4-cylindrig bensin
115 hk
 
 
  • Saljes pa Auktion i uppvisat och befintligt skick
Plats Göteborg
Reg nr Chassinr 123
Datum/Tid Användarnamn Belopp Beskrivning